Na začátku Dlouhé cesty stály dvě ženy - Martina Hráská z Čelákovic a Bibiana Wildnerová z Mostu. Poprvé se setkaly v roce 2002 na chodbě oddělení dětské onkologie v Motole. Jejich děti, Ondra a Betynka, v průběhu dalších dvou let svůj boj o život s těžkou nemocí prohrály.
V těchto nejtěžších chvílích jim, kromě jiného, pomáhalo i vzájemné sdílení všeho, co prožívaly. Tehdy vznikla myšlenka setkat se i s ostatními rodiči, kteří mají podobný osud. Navzájem se povzbudit, inspirovat, podpořit. Najít nové cesty života a sílu po nich kráčet …
A tak byl v roce 2005 založen spolek Dlouhá cesta, z.s. (dříve občanské sdružení) s cílem umožnit setkávání lidí, které spojuje stejný příběh. Jeho posláním byla – a je i dosud – podpora rodin, ve kterých zemřelo dítě v jakémkoliv věku a z jakékoliv příčiny. U vzniku sdružení stály ještě dvě další ženy: Alice Nejmanová z Čelákovic a PhDr. Ilona Špaňhelová z Prahy. Patří jim velké poděkování - zejména proto, že nepatří mezi pozůstalé rodiče.
Pro všechny zakladatelky to byl velký krok do neznáma.
V roce 2007 byl v České televizi uveden dokumentární film Olgy Sommerové Přežili jsme svoje děti. V témže roce se uskutečnilo první velké svépomocné setkání pozůstalých rodičů a začala práce na aktivitách a projektech, které iniciovali sami rodiče. Všechny započaté projekty pokračují i v současné době. Patří mezi ně Barevný a nděl (Jitka Ševčíková), Prázdná kolébka (Lucie Burdová), Vzpomínkové akce (Líba Fáryová). Na začátku roku 2008 se ke sdružení připojila Iveta Coufalíková z Luhačovic, která se později stala členkou Rady spolku.
Od roku 2008 se kromě Prahy začínají konat svépomocná setkání také v Brně, Ostravě, Zlíně a probíhá první rekondiční víkend pro pozůstalé rodiny. Na podzim 2008 je zahájen projekt Nejste sami a vyškoleno prvních 15 dobrovolníků - laických poradců.
A pomáháme dále:
V roce 2011 jsme se poprvé připojili ke Světovému dni památky zesnulých dětí, který připadá vždy na d ruhou neděli v prosinci. V dalším roce jsme začali cíleně připravovat dobrovolníky, kteří v tento den pořádají na mnoha místech vzpomínkové akce a setkání. Projekt jsme nazvali Zapalme svíčku.
V roce 2012 jsme začali v iniciovat aktivity zaměřené na zlepšení komunikace pozůstalých rodičů s laickou a odbornou veřejností. Zahájili jsme pořádání besed, workshopů a kurzů pro laickou i odbornou veřejnost.
V roce 2013 jsme ke stávajícím webovým stránkám uvedli do provozu i podpůrný samostatný web projektu Prázdná kolébka věnovaný rodičům, jimž zemřelo miminko před narozením, při narození nebo krátce po něm .
V roce 2014 jsme získali první akreditaci Ministerstva vnitra ČR na dobrovolnický program Nejste sami. V témže roce jsme ve spolupráci s Divadlem Kampa začaili vytvářet a zkoušet divadelní představení Budu všude kolem tebe, které mělo premiéru v roce 2016. Též jsme obnovili výstavu Láskyplné vzpomínky.
V roce 2015 jsme s podporou Nadačního fondu Avast zahájili pilotní e-learningový kurz Péče o rodiče po perinatální ztrátě pro zdravotníky a další pomáhající profese. Rozeběhli jsme též pořádání kurzů a seminářů pro členy IZS, HZS a dalších.
V roce 2018 jsme otevřeli kancelář a poradnu v Praze 9. V témže roce jsme získali akreditaci MV ČR na dobrovolnický program Zapalme svíčku. A s finanční podporou Evropského sociálního fondu EU jsme připravili dlouhodobý projekt Vědomý zármutek.
V roce 2019 jsme získali další akreditaci MV ČR na dobrovolnický projekt Svépomocná setkání.
V roce 2020 aktualizujeme a vytváříme nové webové stránky a pokračujeme v našem poslání.
Naše činnost je uskutečňována převážně díky obětavým laikům - dobrovolníkům, kteří do své práce vkládají ohromné úsilí, nadšení a osobní sílu. A samozřejmě i díky všem, kteří nás na této cestě podporují - členům, dobrovolníkům, externím spolupracovníkům, dlouhodobým (nejen finančním) partnerům, dárcům, sponzorům a všem ostatním příznivcům.
„Často nám lidé říkávají: ‚Obdivujeme Vás za to, co děláte…‘ Velmi nás to těší, ale ve svém nitru cítíme, že naše zásluhy nejsou nikterak zvláštní a obdivuhodné. Jsme lidé, které potkalo něco, co naprosto změnilo naše životy a životní hodnoty, aniž bychom si to přáli. Snažíme se pracovat, pomáhat, být prospěšní a užiteční. Je to pro nás cesta, dlouhá a jediná přijatelná.“
Děkujeme, že nám pomáháte.
Od roku 2022 se začíná psát další kapitola Dlouhé cesty. Zakladatelka Martina se rozhodla předat vedení organizace Zdence Volavé, která byla od roku 2017 dobrovolnicí. Proces předávání je smutný i veselý, plánovitý i překotný, plný odhodlání i obav. Pomyslný štafetový kolík by jedna máma na dlouhé cestě té druhé měla zcela předat do konce roku 2022.
Většina z nás jsme rodiči s vlastní zkušeností ztráty dítěte v rodině.
Laickou podporu poskytujeme pod odbornou garancí a supervizí, proškoleni v tématu podpory pozůstalých a v souladu s etickým kodexem.
Odbornou podporu a vedení organizace zajišťujeme nevelkým týmem s profesionální odpovědností a zázemím.
Našimi hlavními hodnotami jsou RESPEKT, DISKRÉTNOST, LASKAVOST, POCTIVOST.
Rada spolku: Mgr. Zdena Volavá, Lucie Burdová, Ing. Jana Horáková
Revizorka: Jarmila Marková
Koordinace projektů:
Kateřina Voženílková - Svépomocná setkání, Zapalme svíčku.
Bibiana Wildnerová - Rekondiční víkend
Iveta Coufalíková - Barevný anděl.
Jana Horáková - Nejste sami - laické poradenství.
Lucie Burdová - Prázdná kolébka, Vědomý zármutek, Budu všude kolem tebe.
Dagmar Rýdlová - Tvůrčí psaní, Haiku.
Zdenka Volavá - Koordinace projektů Žďár nad Sázavou a okolí
Poradenství, konzultace, intervence:
Ilona Špaňhelová - psychologické konzultace, supervize.
Lucie Burdová - poradenství pro pozůstalé.
Pauline Ivanyi - psychologické konzultace, poradenství pro pozůstalé.
Vojtěch Hrouda - poradenství pro pozůstalé, poradenství pro pozůstalé s dimenzí duchovní křesťanské podpory.
Administrace spolku:
Zdena Volavá- kontakt s veřejností, fundraising, péče o členy a dárce, management činnosti a projektů.
Martina Maxová - administrace webu DC.
Kateřina Jelínková - administrace webu PK.
Dobrovolníci: Do naší činnosti je zapojeno a pomáhá nám přibližně 50 dobrovolníků.
Odborná garantka činnosti spolku: Ilona Špaňhelová - psycholožka a supervizorka.
Externí spolupracovníci: Spolupracujeme s psychology, krizovými interventy, poradci pro pozůstalé, právníky a dalšími pomáhajícími profesemi po celé ČR.
Vaše členství vnímáme jako formu podpory, která je pro nás velmi důležitá.
Členem Dlouhé cesty se může stát fyzická osoba starší 18 let nebo právnická osoba, která která souhlasí se Stanovami spolku. Členům nabízíme:
PŘIHLÁŠKA KE ČLENSTVÍ: - pro fyzické osoby - pro právnické osoby
Členský příspěvek, prosíme, uhraďte do týdne od odeslání přihlášky na č. účtu 2600173430 / 2010, variabilní symbol 200, ve výši:
Čestná členka a pasivní patronka: Olga Sommerová
Čestná členka: PhDr. lona Špaňhelová
Čestná členka: PhDr. et Mgr. Naděžda Špatenková, PhD.
Pomoc a podpora dobrovolníků je pro nás nesmírně důležitá. V současné době realizujeme tři projekty, které jsou akreditovány u Ministerstva vnitra jako dobrovolnické programy. Pro dobrovolníky máme připravená školení a supervize.
Nejste sami
Dobrovolníci - laičtí poradci jsou rodiče či další blízcí, kteří mají zkušenost se ztrátou dítěte v rodině, a ve svém regionu pomáhají dalším pozůstalým rodičům a rodinám.
Svépomocná setkání
Dobrovolníci tohoto projektu jsou rodiče nebo další blízcí, kteří mají zkušenost se ztrátou dítěte a připravují a realizují ve svém regionu setkání dalších rodičů či blízkých.
Zapalme svíčku
Dobrovolníci projektu Zapalme svíčku jsou rodiče, ale i lidé bez vlastní zkušenosti se ztrátou dítěte, kteří v rámci Světového dne památky zesnulých dětí připraví a zrealizují vzpomínkovou akci - vždy 2. neděli v prosinci.
Kromě těchto akreditovaných projektů hledáme dobrovolníka - koordinátora výstavy Láskyplné vzpomínky. Občas též potřebujeme pomoci v oblasti IT, grafiky nebo v přípravě besed a akcí pro veřejnost.
Pokud se chcete stát naším dobrovolníkem - prosíme kontaktujte nás na email: dlouhacesta@dlouhacesta.cz.
Určitě se Vám ozveme!
Výroční zprávy najdete v části Ke stažení. (vlevo dole)
INFORMACE O ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ
Spolek Dlouhá cesta, z. s., , IČ: 26986183, se sídlem Jungmannova 1013/28, 250 88 Čelákovice, (dále jen jako „Správce“ nebo „Správce osobních údajů“), si Vás tímto za účelem naplnění zásady transparentnosti ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (dále jen „GDPR“ či „Nařízení GDPR“) dovoluje informovat o základních aspektech zpracování osobních údajů, která probíhají v rámci činnosti Správce, a dále i o Vašich právech, jakožto subjektů údajů a způsobech jejich uplatnění.
1. Proč Vaše osobní údaje zpracováváme
V rámci činnosti správce dochází ke zpracování osobních údajů pro mnoho rozličných účelů, přičemž všechny tyto účely jsou podrobně popsány v přehledu uvedeném níže.
2. Právní titul zpracování
Osobní údaje zpracováváme na základě různých právních titulů, které můžeme rozdělit do těchto kategorií:
Pokud je zpracování osobních údajů pro některé účely založeno na souhlasu subjektu údajů a tento souhlas byl udělen, lze udělený souhlas subjektem údajů kdykoliv odvolat. Odvoláním souhlasu však není dotčena zákonnost zpracování osobních údajů před jeho odvoláním. Subjekt údajů může souhlas kdykoliv odvolat, a to po předchozí domluvě osobně, na adrese uvedené níže v bodě 10. či písemnou formou nebo doručením písemného oznámení na uvedenou adresu s úředně ověřeným podpisem.
3. Základní účel zpracování osobních údajů
Účely zpracování osobních údajů, pro které jsou osobní údaje určeny:
4. Kde jsme Vaše osobní údaje získali
Osobní údaje jsou správcem získávány zpravidla přímo od subjektů údajů při poskytování našich služeb.
5. Komu Vaše osobní údaje předáváme a proč?
Vaše osobní údaje mohou být pro zajištění výše popsaných účelů spolku. Osobní údaje nejsou předávány do třetích zemí ani do zemí mimo EU.
6. Rozsah zpracovávaných osobních údajů, jejich zabezpečení a právní důvod jejich následné uložení
V souvislosti s činností Správce jsou osobní údaje zpracovávány v souladu s Nařízením GDPR pouze v rozsahu nezbytném pro naplnění jednotlivých účelů zpracování, a to jak v digitální, tak písemné formě. Správce prohlašuje, že přijal veškerá přiměřená technická a organizační opatření, aby nedošlo k jejich zneužití či ztrátě.
Po naplnění stanovených účelů jsou osobní údaje ukládány v souladu s právními předpisy.
7. Jak dlouho Vaše údaje uchováváme
V souladu se zásadami GDPR jsou osobní údaje ve formě, které umožňují Vaši identifikaci, uchovávány po dobu nezbytnou pro naplnění stanovených účelů v souladu se lhůtami uvedenými v příslušných právních předpisech, smlouvách, vnitřních předpisech organizace nebo v uděleném souhlasu (pokud je udělen jen na omezenou dobu).
Po naplnění účelu zpracování je zpracování osobních údajů bez zbytečného odkladu ukončeno, nicméně dokumenty podléhající archivaci jsou nadále uchovávány pro archivační účely v souladu s příslušnými právními předpisy.
8. Vaše práva
Jako subjekt údajů máte kromě obecného práva na informace o zpracování následující práva, jejichž výkon správce osobních údajů plně respektuje:
9. Jak můžete svá práva uplatnit?
V případě žádosti o uplatnění Vašich práv dle předchozího článku Vám bude informace o přijatých opatřeních poskytnuta bez zbytečného odkladu, v každém případě do jednoho měsíce od obdržení žádosti. Tuto lhůtu však lze v případě potřeby a s ohledem na složitost a počet žádostí prodloužit až o další dva měsíce. O prodloužení lhůty a důvodech pro takové prodloužení budete informováni ve lhůtě do jednoho měsíce od podání žádosti. V případě, že správce nepřijme opatření, o která žádáte, budete o takové skutečnosti informování bezodkladně a nejpozději do jednoho měsíce od přijetí žádosti, a to včetně důvodů nepřijetí opatření. V takovém případě máte možnost podat stížnost u dozorového úřadu, tedy Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) se sídlem: Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha.
Veškeré Vaše žádosti k uplatnění práv dle předchozího článku budou vyřizovány bezplatně, s výjimkou případů, kdy je žádost zjevně nedůvodná nebo nepřiměřená, např. proto, že se neustále opakuje. V takovém případě pak může Správce za vyřízení žádosti účtovat přiměřený poplatek, zohledňující administrativní náklady spojené s touto agendou.
10. Jak nás kontaktovat?
Korespondenční adresa: Dlouhá cesta, z. s., Krátkého 250/4, 190 00 Praha 9.
Email: dlouhacesta@dlouhacesta.czz
ID datové schránky: 27vqdzn
Na Správce se nevztahuje povinnost jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů. V případě dotazů ohledně zpracování osobních údajů použijte, prosím, kontaktní osobu jmenovanou pro tyto účely naším spolkem: Mgr. Karel Rejent, tel.: 608 525 693, mail: rejent@ictplus.cz.
Dlouhodobou podporu a spolupráci nám poskytují:
NF AVAST - dlouhodobý partner, který podpořil vznik e-learningového kurzu Péče o rodiče po perinatální ztrátě, brožurku Malý průvodce pro přátele a blízké a obnovu webových stránek Dlouhé cesty.
NF J&T - dlouhodobý partner podpůrných projektů.
Fa RENE - dlouhodobý partner projektu Barevný anděl.
Město Čelákovice - podpora provozu a činnosti Dlouhé cesty.
Ministerstvo vnitra - podpora dobrovolnických programů.
ESFCR - podpora projektu Vědomý zármutek.
Provoz, zázemí pro naši činnost a správu podpůrných webů nám pomáhají udržovat :
Členi Dlouhé cesty svým členským příspěvkem
Individuální dárci
Firemní dárci
Nefinanční cestou nás pravidelně podporují:
Ta Kavárna
Canti DiPraga
SONNENTOR s.r.o.
Reklamní agentura Slánsko
Hydraulika Petráš s.r.o.
Svou energii, čas a úsilí nám věnují
Dobrovolníci Dlouhé cesty
Děkujeme!